V rámci dobrovolnického projektu 72 hodin, který v České republice organizuje Česká rada dětí a mládeže, se nás vydalo sedm účastníků ze spolků RADAMBUK – Rady dětí a mládeže Jihočeského kraje z.s. pomáhat do Bosny.

Cílem bylo Sarajevo. Naši dobrovolníci byli ze spolku Děti Řepice, Turistického oddílu Ježci a z Informačního centra pro mládež České Budějovice. Hlavním organizátorem byl předseda spolku Děti Řepice a člen předsednictva RADAMBUK Martin Tíkal, který se o nás „staral jako o vlastní“ a vše organizoval. Martin se již v minulých letech s členy spolku Děti Řepice účastnil projektu 72 hodin v Maďarsku a Chorvatsku.

Z projektu 72 hodin v bosenském Sarajevu (foto RADAMBUK)Vyrazili jsme ve čtvrtek 27. září 2018 ráno. Cesta trvala 12 hodin, a ještě jsme se cestou stavili v Záhřebu a prošli si město. Do Sarajeva jsem dorazili navečer, ubytovali se v Arcidiecézním centru pro mládež Jana Pavla II. a seznámili se s organizátory projektu v Sarajevu. Snědli jsme večeři a pak jsme šli spát. Holky dostaly pokoj v hlavní budově, zatímco my muži jsme se stěhovali do studentského domu vzdáleného půl kilometru.

Z projektu 72 hodin v bosenském Sarajevu (foto RADAMBUK)Druhý den jsme vstali a dostavili se v 7:30 hodin do jídelny, kde jsme se nasnídali (snídaně byla formou švédského stolu). Poté už následovalo slavnostní zahájení projektu a my jsme dostali bosenská trička 72 hodin. Následovalo rozřazení do týmů. Všichni z naší české skupiny zůstali pospolu a celý den pracovali v tamním komunitním centru: malovali zdi, uklízeli tělocvičnu atd. Já – jako jediný z naší party – jsem musel jít do města, kde jsme pořádali v nákupním centru Konzum charitativní sbírku jídla pro uprchlíky.V rámci dobrovolnické kampaně 72 hodin uspořádali její účastníci mj. v sarajevském nákupním centru Konzum charitativní sbírku jídla pro uprchlíky (foto RADAMBUK)V pět hodin jsme ukončili práci a sešli se u vaření marmelády v komunitním centru na zahradě. Každý chvilku míchal a tak různě jsme tam pomáhali. U večeře nás překvapilo rozhodnutí organizátorů, že 20 dobrovolníků pojede na horskou chatu Červeného kříže, kde budeme další den organizovat charitativní běžecké závody. Trasy závodů byly dlouhé 43 km, 30 km a 15 km. Z naší české výpravy jsme byli vybráni čtyři muži; sbalili jsme věci a večer odjeli do hor.

Společná práce sbližuje (foto RADAMBUK)V horách jsme pomáhali organizovat závod, jehož výtěžek šel Červenému kříži, nakládali jsme občerstvení a organizovali parkování aut. Odpoledne zde zahrála roková kapela ze Sarajeva. Běh měl hodně sponzorů, kteří poskytli jídlo a peníze Červenému kříži. Večer jsme se pak vrátili do komunitního centra do Sarajeva na večeři. Při té příležitosti jsme si také obhlédli město a zašli do místní hospůdky.

Na závěr, v neděli 30. září, měli organizátoři mši a my jsme se rozhodli prozkoumat krásy Sarajeva. Po obědě jsme se rozloučili s organizátory, předali jim dárky, zabalili si věci a jeli navštívit místní olympijskou vesničku. Tam jsme lanovkou vyjeli na horu Bjelešnicu; s kamarádem Lukym jsme pak zdolali i vrchol hory. Před hranicemi jsme se navečeřeli v pěkné místní hospůdce a pak nás Martin odvezl bezpečně až domů. Ráno jsme se probudili v 6 hodin v Českých Budějovicích.Parta dobrovolníků z českých neziskovek zapojených do projektu 72 hodin v bosenském Sarajevu (foto RADAMBUK)Pozvánka na úklidovou akci v rámci dobrovolnické kampaně

Domů jsme se vrátili s dobrým pocitem, že jsme pomáhali, protože jsme chtěli, poznali nové kraje a nové přátele. 72 hodin v České republice je teprve před námi a my se již těšíme, jak se také zapojíme.
    Tak neváhejte, pomáhejte s námi, protože chcete!