Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu?

    Pokud ano, bude vás zajímat, že Pionýr – nezisková organizace uznaná MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – v roce 2013 uzavřel tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně. Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.

    Pionýr - program Tajemství staré truhly Programy – nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem, Tajemství staré truhly a Osmá planeta – jsou dále vnitřně členěny na oblasti člověk a společnost, příroda, umění, sport, technika.

    V předchozích článcích jsme vás blíže seznámili s celým projektem a představili vám nejprve první z programů – Mláďátka a Zvířátka, určený pro nejmladší věkovou kategorii (http://www.adam.cz/clanek-2013110049-kliceni-aneb-rosteme-s-detmi.html) – a následně program určený pro mladší školní věk – Putování se psem (http://www.adam.cz/clanek-2013120026-kliceni-aneb-rosteme-s-detmi-aktivity-pro-deti-mladsiho-skolniho-veku.html). Tentokrát se zaměříme na děti staršího školního věku.

    Pionýr - program Tajemství staré truhly Tajemství staré truhly
    Program se zaměřuje se na děti staršího školního věku – ze 6. – 8. tříd ZŠ. Podporuje u dětí spolupráci a přijímání rolí v kolektivu, ty jsou totiž v tomto období už poměrně pevně zakotvené. Život v kolektivu umožňuje dítěti si uvědomit, proč si vybralo právě tuto partu, co mu nabízí jiného než spolužáci nebo rodina. Tajemství staré truhly dává prostor pro vyjádření vlastního názoru, což s sebou nese i nutnou zodpovědnost za učiněná rozhodnutí. Po desátém roku života děti začíná též lákat svět dospělých, proto jsou zde často zařazovány hry zaměřené na vyzkoušení si „dospělácké“ situace nanečisto a její řešení.

    Pracovní sada obsahuje celkem 118 metodických listů a soubor pracovních listů.
    Zde mají pracovní listy „deníkovou“ podobu, tedy podobu osobních záznamů vážících se k získávání nových znalostí a sociálních vazeb. Celý program je tak zaměřen spíše na individuální spolupráci vedoucího s konkrétním dítětem a na vytváření a rozvoj této osobní vazby. Provázání osobního kontaktu a deníkového záznamu podle výstupů z projektu odpovídá nejvíce specifickým potřebám v tomto věku. Se záznamy v pracovních listech se doporučuje pracovat při průběžných individuálních setkání s dítětem, ale s materiály je možné pracovat i v rámci společného setkání. Obě varianty mohou být přínosné, jejich výběr závisí na konkrétní situaci a možnostech a mohou být samozřejmě i kombinovány. Navržené pracovní listy je tady třeba chápat jako základní kostru – námět, který je možné a zřejmě i potřebné individuálně doplňovat na základě konkrétních činností ve skupině a zájmu a potřeb dítěte. Deníková forma umožňuje mimo jiné i nácvik sebehodnocení, zpětný pohled na realizované činnosti a následné plánování. V Tajemství staré truhly se setkáte s tématy jako např. týmová spolupráce, neverbální komunikace, souhvězdí, mapové značky, ekologie, netradiční sportovní hry, geocaching, modelování.
    V návaznosti na věkové zvláštnosti dětí má projekt za úkol podporovat rozvoj jejich kognitivních funkcí, a to zejména v oblasti paměti, pozornosti a koncentrace, schopnosti vyjadřování a porozumění.

    Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se při jejich vytváření kladl i důraz na to, aby celkový koncept děti zaujal a udržel jejich pozornost co nejdéle. V tomto věku děti velmi láká dobrodružství, proto je zde hlavním motivem odkrývání Tajemství staré truhly.

    Tolik o programu pro děti staršího školního věku a příště vás seznámíme s posledním výchovným programem, určeným pro mládež, Osmá planeta.

    Další rozsáhlé informace (jako např. výsledky zmíněného dotazníkového šetření) a hlavně všechny materiály včetně všech metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových stránkách www.kliceni.cz

    Pionýr Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.

    www.pionyr.cz

    Autor