Je dnes složitější zaujmout děti a přilákat je do oddílů, sdružení, či kroužků? Sedí raději u her a sociálních sítí? Možná ano, ale internetová komunikace přináší také možnosti, jak s dětmi komunikovat a jak je zaujmout.

    Internet dnes velmi přirozeným způsobem používá většina starší dětské populace a v online sociálních sítích se pohybují jako doma. Zejména Facebook je komunikační platformou, která je jejich doménou. A proto se na něj snaží vstoupit i organizace, oddíly, kroužky či vedoucí. Dost často ale nevědí, co od Facebooku chtějí. V první řadě je vždy potřeba uvědomit si cíl, kvůli kterému do prostředí sociálních sítí vstupujeme.

    A že těch možností je několik. Chcete využít sociální sítě k propagaci a zisku nových členů? Nebo je vaším cílem komunikace se stávajícími členy a využití Facebooku jako oddílové nástěnky? A co rodiče, jak ti zapadají do vašeho plánu? Jaká je vlastně cílová skupina vaší komunikace?

    Tyhle tři cíle se samozřejmě mohou určitým způsobem prolínat, pro každý se však hodí jiný přístup a i jiné nástroje v rámci Facebooku. Chcete-li využít Facebook k interním účelům, bude se vám nejspíše pracovat lépe s uzavřenou skupinou (Facebook Groups), ve které si mohou členové sdílet vše potřebné bez obav z toho, jak na některé informace a interní vtipy může zareagovat veřejnost. I zde máte dvě možnosti, na koho cílit – chcete komunikovat s dětmi z oddílu, nebo s jejich rodiči? Pokud vedete mladší ročníky, může se vám stát, že většina jejich rodičů již Facebook využívat bude a budou chtít být informováni stejně jako jejich ratolesti. Jenže míchat rodiče a děti do jedné skupiny také nemusí být úplně vhodné. Máte-li v oddíle děti, jejichž rodiče Facebook nevyužívají, může to být spíše pozitivní zpráva. Pozor ale na to, že Facebook samotný je věkově omezen a umožňuje založení účtu až od 13 let! Děti samozřejmě toto pravidlo často obcházejí, vy byste ale neměli být těmi, kdo je k tomu nabádají tím, že využíváte Facebook k interní komunikaci.

    Chcete-li použít Facebook i ke komunikaci se širší veřejností, měli byste využít možnost založení stránky (Facebook Page). I na ní samozřejmě můžete komunikovat s vašimi členy, řešit interní věci, vytvářet například události, ale musíte v komunikaci přemýšlet nad tím, jak některé informace vyznívají a zda je opravdu chceme jako veřejné. Pokud ale chcete dostat širší okruh lidí například na náborové akce, nebo se chcete pochlubit výstupy z aktivit oddílu nebo sdružení, je stránka nepoměrně vhodnější, než skupina.

    V neposlední řadě pak musí vedoucí přemýšlet, jakým způsobem využívají Facebook oni osobně a zda si do svého okruhu pustí děti z oddílu. Není samozřejmě nic horšího, než děti sledující fotky a videa třeba z „chlastacích akcí“ vedoucích. Možností opět existuje více. Buď profil striktně uzavřít a děti si mezi přátele vůbec nepřidávat, nebo využít možnosti vytváření listů přátel a začít obsah filtrovat podle toho, komu je určen. V takovém případě je však potřeba myslet na to, že obsah s vámi může na Facebook vložit kdokoliv, a nastavit si správně také soukromí v příspěvcích jiných uživatelů.

    Když budete sami vědět, jak dobře Facebook využít, můžete to naučit i děti ze svých oddílů a předejít tak některým hrozbám, které se na internetu pro děti vyskytují.

    Autor