Ve čtvrtek 2. dubna se v prostorách MŠMT za zájmu více než 100 diváků uskutečnila panelová diskuse „Výchova k občanství – proč a jak? Situace a perspektivy v České republice“ za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Ondřeje Lišky. Vedle něj se na pódiu sešli zástupci neziskového sektoru, Výzkumného ústavu pedagogického a odborné veřejnosti ke zhodnocení situace výchovy k občanství 20 let po revoluci. Výchova k občanství byla představena jako zásadní pro zdravý vývoj demokratické společnosti. Diskutující nicméně v české výchově k občanství vidí mnohé nedostatky, od vzdělávání budoucích pedagogů, dalšího vzdělávání učitelů po neexistující ucelenou státní koncepci a dosavadní nezájem o podporu výchovy k občanství ze strany státu. Ministr Ondřej Liška v rámci panelové diskuse představil své řešení situace: vytvoření nadstranického institutu (Centrum pro výchovu k občanství), který by činnost v oblasti výchovy k občanství koordinoval, byl partnerem neziskovému sektoru i všem dalším aktérům výchovy k občanství a poskytoval metodickou podporu. Institut by měl být otevřen symbolicky 17. listopadu 2009 při Masarykově univerzitě v Brně.

    V návaznosti na panelovou diskusi se v pátek 3. dubna 2009 sešli zástupci MŠMT, Výzkumného ústavu pedagogického, pedagogických fakult, škol, žáků a neziskových organizací, zabývající se školní i mimoškolní výchovou k občanství, aby se společně zabývali problémy, se kterými se výchova k občanství v současné době v České republice potýká, nastínili jejich řešení a navázali spolupráci k dosažení těchto cílů. Účastníci kulatého stolu se ve svém závěrečném prohlášení shodli na tom, že by se výchova k občanství měla stát celospolečenskou a nadstranickou prioritou, které by se mělo dostat ucelené koncepce. Proto podporují vznik Centra pro výchovu k občanství, který jako svůj záměr představil na panelové diskuzi ministr Ondřej Liška.

    Účastníci kulatého stolu považují dále za nutné, aby:
    • vznikla měřitelná kritéria aktivního demokratického odpovědného občanství odpovídající věkovým skupinám
    • byla dále rozvíjena odborná příprava a další vzdělávání pedagogů v této oblasti
    • existovala koordinovaná spolupráce všech činných subjektů v této oblasti

    Účastníci podporují a žádají od MŠMT, respektive dalších ministerstev:
    • vznik standardů pro učitele navržených ministrem Liškou
    • vytvoření dlouhodobého dotačního titulu k tematice, který by zajistit koordinovaný a udržitelný vývoj v této problematice

    Panelovou diskuzi a kulatý stůl uspořádala pracovní skupina „Občanská společnost“ Česko-německého fóra mládeže a Gemini o.s. za podpory Nadace Friedricha Eberta v Praze.

    V případě dotazů můžete kontaktovat organizátorku akce Tamaru Reisig: Tamara.Reisig@fesprag.cz nebo tel. + 420 224 948 088.

    Autor