Radka Páleníková Tak nevím, nevím. Stále dokola dumáme co a jak dělat lépe, abychom děti a mládež dobře vychovali. Hledáme, kde je chyba. Rodina? Škola? Volný čas? Ale kdeže. Dnešní generace je odborníky označována jako Generace M. M jako média. Ano. Kouzelná bedýnka s dálkovým ovladačem je tím, kdo ve velké míře vychovává (nebo spíše nevychovává?) dnešní mládež. Jak ukázal výzkum UNICEF, v České republice kraluje svítící obrazovka v každém čtvrtém pokojíku dětí a mladých lidí ve věku 9 – 17 let. Budeme-li se chtít dostat na evropskou špičku, musíme trochu televizorů přikoupit (Velká Británie 81%, evropský průměr 53 %). Ať už mají děti televizi svou či ne, mohou se v ČR na ni dívat 2/3 z nich tak dlouho, jak ony chtějí! Jiný výzkum, prováděný Kaiser family foundation mezi dětmi ve věku 8 – 18 let (www.kff.org) prokázal, že děti denně poslouchají média 6,5 hodiny! Takže zatímco v tomto období stráví 13 000 hodin ve škole, před televizí je to téměř jednou tolik času – 25 000 hodin! Co s tím? Nevím. Copak může televize přesvědčovat diváky, aby ji vypnuli a vydali se žít svůj vlastní život? Televize může ovlivnit skladbu svých programů. Ti, kteří mají s dětmi „co do činění“ by se měli pokusit, aby vychovali mediálně gramotného diváka. Diváka, který je tak vybíravý, že dokáže televizi nejen zapnout, ale také vypnout!

    Autor